Site icon Nordiska Musikgymnasiet

Monika Kowalska

Född 1967 i Warszawa och uppvuxen i Stockholm. Bedrev sina studier i bl.a. Salzburg, Lübeck, London och Kanada. Bland hennes lärare finns namn som Geoffrey Parsons, Gyorgy Sandor, Karl-Heinz Kämmerling och Alfons Kontarsky.

1992 tog hon kammarmusikdiplom vid Edsbergs Musikinstitut genom att ge två offentliga konserter i Berwaldhallen och Studio 2. Hennes lärare på Edsberg var professor Greta Erikson.

Monika medverkade som solist i bl. a. Sjostakovitjs pianokonsert nr 1 och Sven Erik Bäcks kammarkonsert för piano, slagverk och stråkorkester – tillsammans med Kroumata slagverksensemble och Edsbergs kammarorkester.

1993 var hon artist in residence vid The Banff Centre for Fine Arts i Kanada. 1994 fick hon Wilhelm Freund-stipendiet från Kungliga Musikaliska Akademien. Detta resulterade i turnéer i Sverige och USA tillsammans med Jenny Lind-stipendiaten Carin Zander.

Samma år blev hon uttagen till Ung & Lovande-festivalen i Skinnskatteberg, som årligen arrangeras av Riksförbundet Sveriges Kammarmusikarrangörer. Hon har medverkat vid ett flertal internationella festivaler bl. a. The Holland Music Sessions i Amsterdam, Mozarteum-festivalen i Salzburg, Schleswig-Holstein-festivalen i Tyskland, The Northlands Music Festival i Skottland och Sverige, Svenska Kulturdagar i Polen.

1994 blev hon antagen till Musik och Media utbildningen vid Uppsala universitet och 1995 följde examensarbetet – produktion av en konsertserie på Musikmuseet i Stockholm. Monika har sedan 1993 drivit firman Stockholms Concertino – en musikskola för barn och ungdomar & arrangör av musiktävlingen Unga Artister. 2001 grundade Monika Nordiska Musikgymnasiet, där hon nu är rektor. Monika är även medlem i Svenska Pianopedagogförbundet.

2010-2013 deltog Monika i den statliga befattningsutbildningen för rektorer vid Stockholms universitet.

Exit mobile version